Ratingbureaus zitten in de lift, dat mag duidelijk zijn. Ze zijn niet meer weg te branden uit de (economische) actualiteit en dus willen ook zij hun positie en merkbekendheid bestendigen. Daarom gaat alvast één speler nu sectoroverschrijdend werken. Standard & Poor’s lanceert nog deze week het datingbureau ‘Poor Standards’. “Het is belangrijk dat we onze impact verruimen”, aldus een insider. “We hebben nu een heel sterke positie in de economische en financiële wereld, de mensen zien ons echt als een machtig baken. Dat moeten we ook kunnen creëren op andere domeinen waar een waardeoordeel speelt.”
En dus pakt het bureau uit met een datingbureau. “De manier van werken zal gelijkaardig zijn”, legt de woordvoerder uit. “Mensen die zich aanmelden zullen op verschillende aspecten gekeurd worden en krijgen dan een rating.” Rijke knappe genieën zullen dan bijvoorbeeld een AA+rating krijgen, aan lager wal geraakte journalisten met een hypotheek, drie exen en een drankprobleem eerder een CCC.
Op gezette tijden zal er een herevaluatie gebeuren en kan de rating aangepast worden. Plastische ingrepen, make-overs, de aanschaf van dure wagens of gerichte opleidingen kunnen de score ten goede of ten kwade beïnvloeden. “En we brengen uiteraard enkel mensen met elkaar in contact als hun rating maximaal drie punten van elkaar verschilt.”
Geef een reactie